W ostatnim czasie spółdzielnie socjalne są zarzucane informacjami o potrzebie spełnienia wymogów wynikających z uchwalenia ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, oraz o propozycjach odpłatnej współpracy w tym zakresie.
Informujemy, że na podstawie nowej ustawy o ochronie sygnalistów każdy pracodawca zatrudniający powyżej 50 osób (bez względu na formę zatrudnienia) musi wdrożyć procedury zgłaszania przez sygnalistów naruszeń.
Do 25 września 2024 r. konieczne będzie opracowanie wewnętrznego systemu zgłaszania naruszeń czyli należy ustalić i spisać reguły oraz zasady działania sygnalistów w firmie zgodnie z ustawą;
W tym terminie należy wdrożyć system informatyczny, który umożliwi składanie zgłoszeń przez sygnalistów. System ten powinien umożliwiać anonimowe zgłoszenia;
W firmie powinna zostać wybrana np. komisja lub przynajmniej wyznaczona osoba, która będzie rozpatrywać zgłoszenia sygnalistów.
Oznacza to, że obowiązek dotyczy tych spółdzielni, które zatrudniają powyżej 50 pracowników. Dla tych spółdzielni OZRSS wspólnie ze Stowarzyszeniem na rzecz Spółdzielni Socjalnych przygotuje wzorcowe dokumenty.