Smacznie i z zyskiem, czyli spotkanie branżowe spółdzielni gastronomicznych

Jak działać w gastronomi, by było smacznie, ładnie i z dodatnim wynikiem finansowym? Jak sprawić, by nasi klienci chcieli do nas wracać? O tym rozmawialiśmy podczas spotkania branżowego zorganizowanego przez Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych.

W dniach 1-2 grudnia 2014 r. odbyło się spotkanie spółdzielni socjalnych działających w branży gastronomicznej.

Opoka od kuchni

Pierwsze spotkanie poprowadzili nasi gospodarze, opowiadając o drodze, którą przeszła Spółdzielnia Socjalna OPOKA. Jest to pierwsza spółdzielnia socjalna założona przez osoby prawne w Polsce. Zaczęło się skromnie, do pięciu pań, które nawet nie były kucharkami. Dziś OPOKA jest wiodącą kooperatywą w Polsce (co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia) serwującą znakomitą żywność w swojej restauracji w Kluczach. Ponadto prowadzi kawiarnię Safari w sąsiednim Jaroszowcu i katering.

Agnieszka Ścigaj prezentuje OPOKĘ fot. M. Miszczyńska, Spółdzielnia Socjalna OPOKA

Świadczy też usługi szkoleniowe, opiekuńczebudowlane. Poza tym prowadzi Zakład Aktywizacji Zawodowej  i liczne akcje społeczne (np. dzięki niej powstały cztery spółdzielnie uczniowskie). 

 

Konkrety gastronomiczne i marketing

Popołudnie rozpoczęła Fundacja KURONIÓWKA, reprezentowana przez Jakuba Kuronia i Włodzimierza Całę, którzy rozpoczęli od opowieści, skąd się wzięła fundacja i o jej misji społecznej. Pan Cała zwrócił uwagę, że jeśli ma się pieniądze: To trzeba pomagać, bo fortuna kołem się toczy i jutro to my możemy potrzebować pomocy. Zaś Jakub Kuroń uzupełnił: Jeśli przygotowujemy dwa posiłki, to zawsze można wygospodarować trzeci, który możemy przekazać tym, których nie stać na jedzenie. Po społecznym wstępie, panowie przeszli do konkretów gastronomicznych i marketingowych. Opowiadali jak należy prowadzić kuchnię i o tym, czego absolutnie robić nie wolno, jak dobierać kadry i jak współpracować z partnerami biznesowymi.

Nasi gospodarze, fot. M. Miszczyńska, Spółdzielnia Socjalna OPOKA

Nasi gospodarze, fot. M. Miszczyńska, Spółdzielnia Socjalna OPOKA

Kooperatywizm dziś

Pierwszy dzień zakończył Szymon Surmacz ze Stowarzyszenia „Obywatele Obywatelom”, który przybliżył historię spółdzielczości i najważniejsze postacie w polskim ruchu spółdzielczym. Wychodząc od treści historycznych, pokazał że istota i misja kooperatyzmu pozostały niezmienne. Jego istotą nadal jest samoorganizacja w celu poprawy bytu i zaspokajania potrzeb spółdzielców, ale też zmiana otoczenia. Przytaczał przy tym Spółdzielcze Zasady.

Kreowanie wizerunku i marki

Drugi dzień był poświęcony marketingowi. Joanna Szymańska i Jakub Zgierski z PANSY.ORG wychodząc od ogółu – pokazania dobrych i złych przykładów promocji, przeszli do szczegółów i opierali się w tym na przykładach spółdzielni uczestniczących w spotkaniu. W tym celu zapoznali się z tym w jaki sposób prezentujemy się w sieci. Omawiali błędy, jakie znalazły się na naszych stronach internetowych, ale też chwalili to, co jest w nich dobre. Analizowali nazwy spółdzielni, loga, marki handlowe, pod którymi funkcjonujemy biznesowo. Ta część wzbudziła największe emocje, ponieważ wszystkim nam ciężko zaakceptować krytykę tego, w co włożyliśmy dużo pracy.

Mamy nadzieję, że spotkanie przyniesie już niebawem wymierne korzyści spółdzielcom socjalnym, którzy przybyli z odległych stron na nasze spotkanie.

[K. Malec]